ΛΙΠΗ ΚΑΙ ΕΛΑΙΑ

Το λίπος είναι απαραίτητο στοιχείο για τον οργανισμό μας, αρκεί να ξέρουμε τι είδους είναι, τι ποσότητα καταναλώνουμε και πώς το χρησιμοποιούμε στο μαγείρεμα. Τα λίπη συντελούν σε υγιές σώμα, καθώς παρέχουν ενέργεια και ζωτικά θρεπτικά συστατικά. Χωρίς τα λίπη τα φαγητά θα ήταν ανούσια. Όμως για τη διασφάλιση της υγείας είναι σημαντικό να προσέχουμε τόσο τη συνολική ποσότητα όσο και τον τύπο λίπους στη διατροφή μας, καθώς η υπερβολική κατανάλωση λιπών, γενικά και κορεσμένων λιπών ειδικότερα, ευνοεί την ανάπτυξη ασθενειών όπως η στεφανιαία νόσος και η παχυσαρκία.

Εκτός από τις κύριες πηγές ζωικού λίπους (κρέας και προϊόντα του, αυγά και γαλακτοκομικά όπως βούτυρο, τυρί, γάλα και κρέμα), υπάρχουν λίπη φυτικής προέλευσης, εκείνα δηλαδή που βρίσκονται στους σπόρους φυτών (π.χ. σπόρους ηλιοτροπίου (ηλιόσπορους), καλαμπόκι), σε φρούτα (π.χ. ελιά, αβοκάντο) και σε ξηρούς καρπούς (π.χ. φιστίκια, αμύγδαλα). Το λάδι (έλαιο) παράγεται αρχικά με πλύσιμο και σύνθλιψη των σπόρων, φρούτων ή ξηρών καρπών και στη συνέχεια με θέρμανση και απομάκρυνση του ελαίου με τη χρήση ειδικών μεθόδων. Το έλαιο στη συνέχεια εξευγενίζεται για να απομακρυνθεί η ανεπιθύμητη μυρωδιά, γεύση, χρώμα ή κάποιοι παράγοντες που επηρεάζουν την καθαρότητα. Μερικά λάδια όμως, όπως το παρθένο ελαιόλαδο, το καρυδέλαιο και άλλα, δημιουργούνται απευθείας από τον σπόρο ή το φρούτο χωρίς κανένα εξευγενισμό και με ψυχρή έκθλιψη που διαφυλάσσει το μεγαλύτερο μέρος των θρεπτικών χαρακτηριστικών.

Το λίπος αποτελεί ένα από τα τρία βασικά συστατικά που πρέπει να προσλαμβάνονται μέσω της διατροφής για την ομαλή ανάπτυξη και υγεία του οργανισμού. Τα άλλα δύο είναι οι πρωτεΐνες και οι υδατάνθρακες. Το λίπος αποτελεί επίσης συμπυκνωμένη πηγή ενέργειας καθώς 1 γραμμάριο λίπους προσφέρει στον οργανισμό 9 θερμίδες. Επιπλέον το αποθηκευμένο λίπος προστατεύει τα οστά και τα όργανα, διατηρεί τη θερμοκρασία του σώματος σε στενό εύρος (θερμομόνωση) και αποτελεί βασικό συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών που περιβάλλουν, προφυλάσσουν και σχηματοποιούν τα κύτταρά μας.

Η συνολική ημερήσια πρόσληψη λίπους στη διατροφή μας με βάση τις συστάσεις διεθνών φορέων και οργανισμών δεν πρέπει να ξεπερνά το 30-35% των συνολικών θερμίδων που προσλαμβάνουμε ημερησίως. Η ποσότητα που πρέπει να καταναλώνουμε καθημερινά εξαρτάται και από το είδος του λίπους. Για τα μέγιστα οφέλη στην υγεία, οι επιστήμονες συνιστούν το μεγαλύτερο ποσοστό να προέρχεται από μονοακόρεστα λίπη (ελαιόλαδο).

Ελαιόλαδο Καλαμποκέλαιο
olive oil corn oil