Ελαιολαδο

olive oil

Το ελαιόλαδο, ο επονομαζόμενος και «πράσινος χρυσός», προσφέρει πάμπολλα ευεργετικά οφέλη στον οργανισμό.

Το χλώριο που περιέχει μπορεί να βελτιώσει τις λειτουργίες του ήπατος, βοηθώντας τον οργανισμό στην αποτελεσματική εξάλειψη των αποβλήτων από το σώμα. Οι βιταμίνες Α, D, E και K βοηθούν την ανάπτυξη των οστών σε παιδιά και ενήλικες. Οι πολυφαινόλες του ελαιόλαδου αποδεικνύονται ευεργετικές σε καταστάσεις όπως το άσθμα και η ρευματοειδής αρθρίτιδα. Έχει διαπιστωθεί ότι κάποια από τα συστατικά του ελαιόλαδου (βιταμίνη Ε και άλλα αντιοξειδωτικά) έχουν τα ίδια αποτελέσματα με τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα.

Η Αμερικανική Διαβητολογική Εταιρεία και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πληροφόρησης για τα Τρόφιμα, προτείνουν την πρόσληψη ελαιολάδου από τους διαβητικούς, επειδή τα υγιή, μονοακόρεστα λιπαρά του μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των επιπέδων της γλυκόζης στο αίμα.

Η καρδιοπροστατευτική, αλλά όπως φαίνεται από πρόσφατες μελέτες και αντικαρκινική δράση του, οφείλονται στη σύστασή του. Το ελαιόλαδο είναι φτωχό σε κορεσμένα λιπαρά οξέα, τα οποία αποδεδειγμένα βλάπτουν την υγεία της καρδιάς και των αγγείων και αυξάνουν την τάση δημιουργίας αθηρωματικής πλάκας.

Αντίθετα, το ελαιόλαδο είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά που προάγουν την υγεία της καρδιάς και βελτιώνουν το λιπιδαιμικό προφίλ μειώνοντας την ‘κακή’ (LDL) χοληστερόλη. Το διατροφικό προφίλ του ελαιολάδου συμπληρώνεται και από σειρά αντιοξειδωτικών βιταμινών (κυρίως βιταμίνη Ε) και βιοενεργών συστατικών (καροτενοειδή, πολυφαινόλες, φλαβονοειδή) που συμπληρώνουν το αντιοξειδωτικό κοκτέιλ.

Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι σε θέση να απορροφήσει το μεγαλύτερο ποσοστό των θρεπτικών συστατικών του ελαιολάδου. Η ικανότητα του οργανισμού να χωνεύει το ελαιόλαδο θεωρείται πολύ καλή, φτάνει το 98% και δεν διαφοροποιείται σε σχέση με τα υπόλοιπα έλαια. Μάλιστα η σύσταση του ελαιόλαδου σε λιπαρά οξέα διεγείρει τις εκκρίσεις της χολής διευκολύνοντας έτσι έμμεσα και την πέψη των άλλων τροφών.

Η υψηλή θρεπτική του αξία προσδίδει στο ελαιόλαδο αντιγηραντικές ιδιότητες και σχετίζεται με τη μακροζωία. Ωστόσο από τον χρυσό κανόνα του ‘παν μέτρον άριστον’ στη διατροφή δεν ξεφεύγει ούτε το ελαιόλαδο. Όπως όλα τα έλαια, έχει αρκετές θερμίδες. Συγκεκριμένα 1 κουταλάκι του γλυκού ελαιόλαδο μας δίνει 45 περίπου θερμίδες. Μπορούμε λοιπόν να συνειδητοποιήσουμε πόσο επιβαρύνουμε θερμιδικά το γεύμα ή την σαλάτα μας, αν προσθέσουμε πολύ ελαιόλαδο.

Δεν είναι τυχαίο ότι η αυξημένη κατανάλωση λίπους από τη διατροφή σχετίζεται διεθνώς με το πρόβλημα της παχυσαρκίας. Επομένως, μπορούμε και πρέπει να απολαμβάνουμε τη γεύση και τις ιδιότητες του ελαιόλαδου στο καθημερινό μας γεύμα, αλλά να θυμόμαστε ότι το ‘κλειδί’ της υγιεινής διατροφής είναι η ποιότητα και ο σωστός συνδυασμός ουσιών και τροφίμων και όχι η υπερβολική ποσότητα.