Πλιγουρι

bulgur

Το πλιγούρι σίτου, το οποίο μερικές φορές ονομάζεται απλώς πλιγούρι, είναι λιγότερο γνωστός τύπος σκληρού σίτου προερχόμενου από ολικής αλέσεως σιτάρι. Σε σύγκριση με επεξεργασμένους υδατάνθρακες που γίνονται με εμπλουτισμένο ή εξευγενισμένο σιτάρι,  το πλιγούρι είναι πολύ καλύτερη πηγή βιταμινών, μετάλλων, φυτικών  ινών, αντιοξειδωτικών και φυτοθρεπτικών συστατικών.

Το πλιγούρι είναι χαμηλό σε λιπαρά, πλούσιο σε μέταλλα όπως το μαγγάνιο, μαγνήσιο και ο σίδηρος, καθώς επίσης και καλή πηγή φυτικών πρωτεϊνών. Εκτός από αυτά το πλιγούρι παρέχει πολύ καλή δόση του διαιτητικών ινών που χρειάζεται το πεπτικό σύστημα και η υγεία της καρδιάς: πάνω από το 25% των ημερήσιων αναγκών καλύπτονται με ένα φλιτζάνι.

Επιδημιολογικές μελέτες διαπιστώνουν ότι η πρόσληψη σπόρων ολικής αλέσεως, μπορεί να είναι προστατευτική ασπίδα απέναντι σε απειλές για την υγεία όπως ο καρκίνος, οι καρδιακές παθήσεις, οι πεπτικές διαταραχές, ο διαβήτης και η παχυσαρκία, γεγονός που υποδηλώνει ότι το πλιγούρι μπορεί να αποτελεί μέρος μιας υγιεινής διατροφής.  Εκτός από τις βιταμίνες και τα ανόργανα στοιχεία, σημαντικό ρόλο παίζουν ειδικά φυτοδιαθρεπτικά συστατικά που μειώνουν τις φλεγμονές και προλαμβάνουν βλάβες από ελεύθερες ρίζες. Τα συστατικά αυτά περιλαμβάνουν ενώσεις όπως τα φυτοοιστρογόνα,  οι λιγνάνες, οι φυτικές στανόλες και οι φυτικές στερόλες.

Το πλιγούρι είναι γνωστό ως βασικό στοιχείο της διατροφής στην Ινδία, την Τουρκία και τη Μέση Ανατολή. Όμως και στη Δύση είναι πια γνωστό, κυρίως ως  το βασικό συστατικό που χρησιμοποιείται στη σαλάτα ταμπουλέ.

Στη δική μας συνταγή χρησιμοποιούμε το πλιγούρι ως βασικό στοιχείο ενός κρύου γεύματος με μεγάλη ποικιλία φρέσκων αρωματικών και χυμών φρούτων.